Jump to content


Slika
- - - - -

Prebacivanje kanala na pojačalu


  • Please log in to reply
29 odgovor(a) na ovu temu

#1 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 19 Ožujak 2016 - 21:33

Poštovanje! :biggrin:

 

Zanima me čemu služi relej SW2.2 na ovoj shemi:

azg-engl-mod2.gif

Vidio sam to na šemama još nekih Engl pojačala. Koliko vidim, kad nije uključen Drive kanal taj relej spaja drugi kraj 47nF kondenzatora sa anode V2.1 na masu.

Čemu to služi?

Pokušavam skužit, ali nisam toliko dobar sa lampama da bi sam shvatio :confused1:

 

Zhavljujem!

 



#2 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 20 Ožujak 2016 - 01:51

Drugi kraj kondenzatora koji je spojen na anodu je tvoj (pojacani) signal, samo je skinut DC.

 

SW2.1 izabire crunch ili lead, i to tako da na SW1.1 (koji izabire clean ili crunch/lead) presvica ili signal sa V1.2 (crunch) ili sa V2.1 (lead, znaci dodatni gain stage).

 

Signal sa V1.2 uvijek dolazi do V2.1 i biva pojacan.

Ukoliko je aktivan "crunch" (znaci ovako kako je nacrtano), SW2.2 uzemlji pojacani signal sa V2.1, zato sto je nepotreban, a moglo bi doci do oscilacija ako samo tako visi "u zraku" (kad ne bi bio uzemljen)

 

Istu stvar radi SW3, uzemlji "crunch" signal sa V1.2 ako je izabran clean (desno dolje, vidi se da SW1 i SW3 rade zajedno na clean/drive switch)



#3 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 20 Ožujak 2016 - 21:28

Odlično! Zahvaljujem!

Skužio sam bio da uzemlji pojačani signal, samo nisam skužio zašto. Doduše nemam iskustva sa lampama, pa nisam nikako ni mogao skužit :biggrin:



#4 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 21 Ožujak 2016 - 06:48

pa slicno je ko tranzistor, pogotovo FET

samo imas negativni napon  na gridu a ne pozitivni



#5 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 26 Ožujak 2016 - 22:14

Da ne otvaram novu temu, pošto je vezano za ovu tematiku, imam još pokoje pitanje.

 

Na ovom dizajnu, ima li kakvih većih grešaka u dizajnu dijela sa lampama?

 

Ideja je da su u pretpojačalu dva kanala:

1. kanal (clean), signal ide: V1B->tone stack->gain1->V1A->izlaz

2. kanal (crunch), signal ide: V1B->gain2->V2->tone stack->izlaz

 

https://app.box.com/...z9ylp3qblby1uxc

 

Releji spajaju izlaz pojedinih lampi na masu kada se ne koriste, kao u ranijoj šemi. Znam da sam poprilično zakompliciro šemu, ali jbg, duga priča. :biggrin:

Razumjem kako podesiti radne točke lampi, kako rade i te osnovne stvari, ali nemam praktičnog iskustva, pa ne znam jesam li na kojem mjestu napravio neku nebulozu i zato bi mi dobor došao pokoji savjet.  :biggrin:

Npr, ono sa spajanjem izlaza na masu, kao u ranijoj šemi: nikad mi nebi palo na pamet da bi moglo doći do oscilacija ako to ne napravim. Tranzistori nemaju tkavih problema :blushing:



#6 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 27 Ožujak 2016 - 00:09

evo mozda neke tocke za diskusiju

 

1) cemu C12 i R25? ako sam dobro izracunao, svi signali visi od 50 Hz ce radije ici kroz C12, tako da R25 ko da ne postoji. Usput, cemu R28?

2) R27 ce ti rezati treblove iznad 2800 Hz. Pretpostavljam da to hoces. Btw, R32 je nepotreban

3) C16 je 100n? jel to lapsus calami (nacrtao si elektrolit) ili ti zaista treba shelving filter na 1600 Hz? to ce zvucat taaanko. S druge strane, nije lose napravit neki shelving filter (ko marshall, tipicno oko 200 Hz), recimo 0.68-1u?

4) zasto takav bias/radni pravac za V2B (220k anoda)? nije greska, al me interesira

5) R12 je skoro sigurno greska za clean kanal, bit ce neupotrebljivo mutan. Tu ti ne treba nista

6) sta je RV7? clean gain? u svakom slucaju, brijem da ces imati neku interakciju sa onom gore granom koja ide prema DIST VOL. Ako stavis taj pot na nula i ukljucis bright switch, a izaberes drive kanal, dobit ces mulj muljavi (220p direktno prema zemlji. btw 220p je vjerojatno previse, ja bi stavio 100-120). mozda da tu isto odvojis sa relejem?

7) jesi siguran za ovaj R2/R3/C2 i R13/R15/C11? Ja ne znam sad to izracunati (al mozes me prosvijetliti  :biggrin:  ), al imaj na umu da je izlazna impedancija lampaskog gain stage-a cca 40k, a tone stacka jos i vise



#7 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 27 Ožujak 2016 - 00:20

e da, i 

8) ne vidim trafo za +HT, nadam se da ne radis neki widowmaker  :001_unsure:



#8 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 27 Ožujak 2016 - 20:22

:w00t: Nisam očekivao ovako detaljnu analizu! :thumbup1: Zahvaljujem!
 
Za početak, kao što već rekoh nisam dovoljno iskusan da od nule sam dizajniram pojačalo, tako da je ovo sklepano od običnog Fender clean pojačala (nemogu sad naći točnu šemu) i Crunch kanala ruskog AMT SS-11A pretpojačala(Prijatelj mi ima to čudo i zvuk mi se svidio, pa zato kopiram djelove :biggrin:):
https://app.box.com/...bz7m6l1it4l44qd (shema nađena na nekom ruskom forumu)

Ali ni sklepati od raznih djelova nije izgleda tako jednostavno, zato sam i pitao za savjete.   :001_unsure:
 


evo mozda neke tocke za diskusiju
 
1) cemu C12 i R25? ako sam dobro izracunao, svi signali visi od 50 Hz ce radije ici kroz C12, tako da R25 ko da ne postoji. Usput, cemu R28?


To bi trebao biti filtar (low shelf) koji smanjuje niske za -16dB sve do negdje ~350Hz. C12 i RV8 podešavaju frekvenciju, a R25 i RV8 atenuaciju.
 

2) R27 ce ti rezati treblove iznad 2800 Hz. Pretpostavljam da to hoces. Btw, R32 je nepotreban

 
 
Tako je u original shemi, nisam previše razbijao glavu time. Modificirat ću popotrebi. Imaš kakav prijedlog koje vrijednosti/frekvencije da ciljam?
 

3) C16 je 100n? jel to lapsus calami (nacrtao si elektrolit) ili ti zaista treba shelving filter na 1600 Hz? to ce zvucat taaanko. S druge strane, nije lose napravit neki shelving filter (ko marshall, tipicno oko 200 Hz), recimo 0.68-1u?

 
To je isto tako u original šemi. Nije ni meni baš sasvim jasno. Nacrtao sam elektrolit, ali ću ostavit footprint na pločici i za njega i za obični kondenzator, pa po potrebi promjeniti.
 

4) zasto takav bias/radni pravac za V2B (220k anoda)? nije greska, al me interesira

 
Isto preuzeto iz originala, nemam pojma koje prednosti/nedostatke dobijem u zvuku kad je tako podešeno. Imaš kakav savjet.
 

5) R12 je skoro sigurno greska za clean kanal, bit ce neupotrebljivo mutan. Tu ti ne treba nista


Da, to je lapsus kod precrtavanja šeme, pa to brišem. Doduše čitao sam u knjizi o dizajnu lampaških pretpojačala (Merlin Blencowe) da je poželjno dodati taj "grid stopper" da se spriječi "blocking distorzijja". Kako to da ga ovdje treba maknuti? I na original šemi ga isto nema.
 

6) sta je RV7? clean gain? u svakom slucaju, brijem da ces imati neku interakciju sa onom gore granom koja ide prema DIST VOL. Ako stavis taj pot na nula i ukljucis bright switch, a izaberes drive kanal, dobit ces mulj muljavi (220p direktno prema zemlji. btw 220p je vjerojatno previse, ja bi stavio 100-120). mozda da tu isto odvojis sa relejem?

 
Da, to je clean gain. Nisam vodio računa o interakciji sa dist kanalom. Smislit ću tu nešto. Možda i maknem taj bright. Nisam siguran, jeli uopće toliko bitan?
 

7) jesi siguran za ovaj R2/R3/C2 i R13/R15/C11? Ja ne znam sad to izracunati (al mozes me prosvijetliti  :biggrin:  ), al imaj na umu da je izlazna impedancija lampaskog gain stage-a cca 40k, a tone stacka jos i vise

 
To je isto preuzeto iz original sheme. Koliko sam skužio, to je suprotan shelf filtar od onoga iz stavke 1.) isto sa atenuacijom od -16dB.
 
Koliko sam skužio onaj iz 1.) stiša niske frekvencije tako da lampe pojačaju samo visoke, a onda ovaj filtar to poravna.
 
Ulazna impedancija filtra je oko 1M.
 
Evo slika:
https://app.box.com/...0k5gvk04moxzw8i
 

e da, i 
8) ne vidim trafo za +HT, nadam se da ne radis neki widowmaker  :001_unsure:

Trafoa nema, jer je to shema iz CAD programa u kojem ću crtat pločicu. Trafo ne ide na pločicu pa ga ovdje nema. Bez brige, neću spajat direkt u zid :biggrin:

 

Imaš li još kakav savjet?



#9 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 27 Ožujak 2016 - 22:19

To bi trebao biti filtar (low shelf) koji smanjuje niske za -16dB sve do negdje ~350Hz. C12 i RV8 podešavaju frekvenciju, a R25 i RV8 atenuaciju.

Odista (ubacio sam na brzinu u neki simulator). To je okej, ali onda ti zaista ne treba jos jedan shelf na V2B katodi, a pogotovo ne na tako visokoj frekvenciji. Al ako sve zajedno kad napravis bude dobro zvucalo, super. Ako ne, lako stavis full-frequency bypass (22uF)

 

2) R27 ce ti rezati treblove iznad 2800 Hz. Pretpostavljam da to hoces. Btw, R32 je nepotreban

 
Tako je u original shemi, nisam previše razbijao glavu time. Modificirat ću popotrebi. Imaš kakav prijedlog koje vrijednosti/frekvencije da ciljam?

Ne, to je okej. To je tipicna Mesa vrijednost. Da malo odreze visokofrekventni hash od distorzije (ko fol lampe imaju soft clipping. yeah right.)

 

 

 

5) R12 je skoro sigurno greska za clean kanal, bit ce neupotrebljivo mutan. Tu ti ne treba nista

Da, to je lapsus kod precrtavanja šeme, pa to brišem. Doduše čitao sam u knjizi o dizajnu lampaških pretpojačala (Merlin Blencowe) da je poželjno dodati taj "grid stopper" da se spriječi "blocking distorzijja". Kako to da ga ovdje treba maknuti? I na original šemi ga isto nema.

 

Ne znam da li znas, triode imaju Millerov efekt. Sto znaci da se kapacitet izmedju grida i anode multiplicira sa gainom tog stupnja. Tako da za tipicni 12AX7 stupanj imas zapravo 100-150 pF od grida prema zemlji. Ako stavis grid stopper, onda ces dobiti i low pass filter, i to oko dosta niske frekvencije ako je grid stopper velik. Nekad to hoces (kao na drive kanalu, Mesina vrijednost), ali na cleanu ces odrezati treblove previse. 

 

Druga stvar, ekstremno malo je vjerojatno da ces na tom mjestu dobiti blocking distorziju. Imas recimo 100mV ulaz, 6V signal nakon V1B, tone stack ce ga smanjiti za 10-1000 puta, ovisno o frekvenciji i potovima, tako da nema sanse da se ni priblizis overdrajvanju V1A, a kamoli prouzrocit blocking distorziju

 

Trece, Merlin malo ser... pretjeruje. Klasicna pojacala nisu nikad imala grid stoppere pa nema cudnih efekata  :biggrin:

Mozes stavit 10k ako bas hoces, vise od toga nema ni potrebe

 

 

 

 

Da, to je clean gain. Nisam vodio računa o interakciji sa dist kanalom. Smislit ću tu nešto. Možda i maknem taj bright. Nisam siguran, jeli uopće toliko bitan?

Ja bi ga stavio, vidi gore Millerov efekt. Samo bi stavio 100pF

 

 

To je isto preuzeto iz original sheme. Koliko sam skužio, to je suprotan shelf filtar od onoga iz stavke 1.) isto sa atenuacijom od -16dB.

 
Koliko sam skužio onaj iz 1.) stiša niske frekvencije tako da lampe pojačaju samo visoke, a onda ovaj filtar to poravna.

Okej, al onda ti to ne treba na clean kanalu, koji nema onaj prvi shelf. Ovako ces samo dobiti bass boost. U suradnji sa Fender tone stackom, bit ce mozda previse bassa. A mozda i ne  :biggrin:

 

 

 

Imaš li još kakav savjet?

E DA, sjetio sam se jos neceg.

Odvoji +HT za V1 sa jos jednim RC filterom (btw, mislim da ti nisu potrebni tak veliki elektroliti za peglanje, ovo sve vuce jako malo struje). Imas tri gain stupnja za redom sa istog cvora, dobit ces motorboating. "Pravilo" je max dva stupnja (jer su protufazni), treci vec izaziva probleme pozitivno-fidbekovne prirode. Stavis jos npr 2k2 i 10uF i bice okej



#10 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 27 Ožujak 2016 - 22:31

E da, i Fenderov tone stack je ajmo rec "optimiziran" za clean. Za drive su skoro uvijek bolje Marshallove vrijednosti (tipa 33k/470p/22n/22n/250kB/250kA/25kB). Osim ak ne radis scoopanu metal masinu  :biggrin:



#11 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 28 Ožujak 2016 - 09:38

Ne znam da li znas, triode imaju Millerov efekt. Sto znaci da se kapacitet izmedju grida i anode multiplicira sa gainom tog stupnja. Tako da za tipicni 12AX7 stupanj imas zapravo 100-150 pF od grida prema zemlji. Ako stavis grid stopper, onda ces dobiti i low pass filter, i to oko dosta niske frekvencije ako je grid stopper velik. Nekad to hoces (kao na drive kanalu, Mesina vrijednost), ali na cleanu ces odrezati treblove previse.

 

Znam za to, ali sam potpuno zaboravio na to. Sad su mi neki rezultati koje sam dobivao u simulacijama malo jasniji.
 

Druga stvar, ekstremno malo je vjerojatno da ces na tom mjestu dobiti blocking distorziju. Imas recimo 100mV ulaz, 6V signal nakon V1B, tone stack ce ga smanjiti za 10-1000 puta, ovisno o frekvenciji i potovima, tako da nema sanse da se ni priblizis overdrajvanju V1A, a kamoli prouzrocit blocking distorziju
 
Trece, Merlin malo ser... pretjeruje. Klasicna pojacala nisu nikad imala grid stoppere pa nema cudnih efekata  :biggrin:
Mozes stavit 10k ako bas hoces, vise od toga nema ni potrebe


Ok, mičem ga onda, to je najmanji problem :biggrin:
 

Okej, al onda ti to ne treba na clean kanalu, koji nema onaj prvi shelf. Ovako ces samo dobiti bass boost. U suradnji sa Fender tone stackom, bit ce mozda previse bassa. A mozda i ne  :biggrin:

 
Imat ću to na umu, pa ko ne bude valjalo, samo maknem kondenzator i stvar rješena.
 

E DA, sjetio sam se jos neceg.
Odvoji +HT za V1 sa jos jednim RC filterom (btw, mislim da ti nisu potrebni tak veliki elektroliti za peglanje, ovo sve vuce jako malo struje). Imas tri gain stupnja za redom sa istog cvora, dobit ces motorboating. "Pravilo" je max dva stupnja (jer su protufazni), treci vec izaziva probleme pozitivno-fidbekovne prirode. Stavis jos npr 2k2 i 10uF i bice okej

 
Rješeno. Po onom odokativnom proračunu od 2000uF po amperu dobivam da bi bilo dovoljno stavit kondenzatore od 10uF za ovaj sklop. Hoće li to biti dosta?
 
Malo sam probao čačkati u simulaciji, kad stavim RC filtar uspijem smanjiti napon na ispravljaču sa 320V na 300V (koji ide na +HT), ali pošto je to dosta slabo regulirano napajanje, ovisno o struji, napon nije baš točno 300V (±20V ovisno kako podesim RC). E sad, koliko će to u praksi utjecati na zvuk s obzirom da je u original šemi navedeno 300V?
Ima li potrebe staviti nekakav stabilizator i držati točno na 300V?

 

E da, i Fenderov tone stack je ajmo rec "optimiziran" za clean. Za drive su skoro uvijek bolje Marshallove vrijednosti (tipa 33k/470p/22n/22n/250kB/250kA/25kB). Osim ak ne radis scoopanu metal masinu  :biggrin:

Da imam fizički mjesta najradije bi stavio za svaki kanal poseban tone stack. Ovako radim kompromis. Doduše, i to se lako promjeni - jedino što nemam baš zalihu kondenzatora :001_unsure:



#12 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 28 Ožujak 2016 - 18:13

 

 

Rješeno. Po onom odokativnom proračunu od 2000uF po amperu dobivam da bi bilo dovoljno stavit kondenzatore od 10uF za ovaj sklop. Hoće li to biti dosta?

Mislim da hoce, nije to neki ultra high gain od 6 stupnjeva da ti treba neznam kakva filtracija

 

 

 

Malo sam probao čačkati u simulaciji, kad stavim RC filtar uspijem smanjiti napon na ispravljaču sa 320V na 300V (koji ide na +HT), ali pošto je to dosta slabo regulirano napajanje, ovisno o struji, napon nije baš točno 300V (±20V ovisno kako podesim RC). E sad, koliko će to u praksi utjecati na zvuk s obzirom da je u original šemi navedeno 300V?
Ima li potrebe staviti nekakav stabilizator i držati točno na 300V?

A koliku varijaciju struje ocekujes?  :biggrin:

 

Kolko sam skuzio, to je napajanje samo za pretpojacalo, tj te lampe koje su prikazane

Takva konfiguracija (katodni bias, A klasa) ce uvijek vuci jednaku struju, bez obzira da li uopce nema signala ili je full maksimalni pravokutni overdrive

Dakle, varijacije struje nema 

Ja sam odokativnom procjenom struje vec provjerio da ces stvarno dobiti cca 300 V tamo gdje si ih nacrtao, mozes sigurno srusiti jos 20-ak bez neke vece razlike u zvuku (a to ces ionako stimati "na uho") za V1

 

Zapravo, jedna od karakteristika tipicnog lampaskog pojacala je nestabilizirani napon i njegov pad sa velikim signalom (ukljucujuci naravno i pretpojacalo, jer mu pojacalo snage pumpa i do 100 volti gore dolje  :w00t: ) pa se dobije neka vrsta kompresije, ili "mekana" karakteristika zvuka (a ne od soft clippinga ili neznam cega). Vidio sam ne jedan thread na MEF-u tipa "radim lampasko pretpojacalo, kako da dobijem sag ko da imam cijelo pojacalo?"

 

 

Da imam fizički mjesta najradije bi stavio za svaki kanal poseban tone stack. Ovako radim kompromis. Doduše, i to se lako promjeni - jedino što nemam baš zalihu kondenzatora  :001_unsure:

Vjerojatno ti fali tih visokonaponskih (400+ volti). Ak ti necega usfali, vici  :thumbup1:



#13 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 29 Ožujak 2016 - 21:15

Ma krivo sam se izrazio. Mislio sam kad računam (simuliram) napon na izlazu RC kad nema opterćenja (nema lampi) napon je oko 320V. Kad dodam jednu lampu (oko 2mA ukupne struje) napon padne na oko 303V, a sa dvije lampe na oko 288V. Ni u jednom slučaju nije točno 300V kao što piše na original šemi, pa me zanimalo kako će to utjecati na zvuk. Ali svejedno si mi dogovorio to što me zanimalo. :biggrin:

 

Upravo tih 400+V mi fali. Imam ove za ovu konfiguraciju, ali ako usfali znam koga ću pitati.

 

U svakom slučaju, zahvaljujem na pomoći! :thumbup1:

Odoh se sad bacit na dizajn pločice, pa kad mi ju Kinezi naprave i kad sve to sastavim, javit ću rezultate.



#14 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 29 Ožujak 2016 - 22:30

:thumbup1:

 

btw, uvijek ces imati razlike medju lampama tak da nikad nece bit tocno, al nije ni bitno



#15 virtuoso

virtuoso
  • Members
  • 9855 posts

Vrijeme objave: 30 Ožujak 2016 - 08:25

 

 

Vjerojatno ti fali tih visokonaponskih (400+ volti). Ak ti necega usfali, vici  :thumbup1:

 

 

 

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!



#16 virtuoso

virtuoso
  • Members
  • 9855 posts

Vrijeme objave: 30 Ožujak 2016 - 08:30

BTW, kaj je MEF ?



#17 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 30 Ožujak 2016 - 09:46

http://music-electronics-forum.com/



#18 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 01 Svibanj 2016 - 18:07

Ništa još od pojačala, čeka se da dođu pločice iz Kine... u međuvremenu imam još par pitanja, donekle vezanih za ovu temu, pa da ne otvaram novu:

 

1. Koje su preporučene vrijednosti za FMV tone stack za bas pojačalo?

 

2. Za drive kanal na lampaškom bas pojačalu, koliko stupnjeva je "dovoljno"? Nekako ne uspjevam na netu naći relevantno rješenje, za gotaru da, ali za bas... :001_unsure:

 

3. Ima li neki tone stack (za drive kanal) gdje mogu iskoristiti 3 komada 100kB i jedan 47kC (ili možda A ne sjećam se) potenciometar? Ne moraju nužno biti iskorišteni svi, to su samo oni kojima raspolažem. Glupo pitanje, ali takva je situacija :biggrin:



#19 frus

frus

    Piho Dojac

  • Members
  • 7373 posts

Vrijeme objave: 01 Svibanj 2016 - 18:30

ja nebi znao, bass mi je izvan scopea, a "drive kanal" ni na gitarskom pojacalu ne trpim  :biggrin:

 

imam ja raznih vrijednosti potova, ak ti nesto zatreba javi se



#20 King Kay

King Kay
  • Members
  • 485 posts

Vrijeme objave: 01 Svibanj 2016 - 18:40

Ma imam potove, ali neznam kako ih iskoristit :biggrin:

Da pojasnim: lik je naručio da mu prepravim Metal Zone (znam, fuj :bored: ) i napravim nešto korisno. Napravit ću neki JFET Tube simulation kako to Rusi iz AMT-a rade, ali mi žao ne iskoristit one male stacked potpve iz same pedale :biggrin:






Category 1
Important Section
O nama
Glazbeni Forum je najveća zajednica glazbenika i ljubitelja glazbe na hrvatskom internetu još od 2003. godine.
Brojimo preko 25 000 registriranih članova.
Pratite nas
facebook Twitter Youtube Feed
Copyright © 2003 - 2016 Glazbeni Forum. Sva prava pridržana.