Jump to content


Slika
- - - - -

Setup bassa


  • Please log in to reply
407 odgovor(a) na ovu temu

#1 thule

thule
  • Members
  • 613 posts

Vrijeme objave: 28 Rujan 2005 - 19:13

eto jednog kratkog 'manuala' kako napraviti setup na bassu, kako bi i vaš instrument bio svirljiviji....ne znam koliko ima početnika bassista na forumu, ali možda ovo posluži i nekom iskusnijem tko se nije sam upuštao u setup svoje gitare....pri pisanju su korišteni manuali (yamaha, warwick i G&L) i različite web stranice, pa su neke navedene vrijednosti aproksimacija istih u tim izvorima, kojih se ne treba slijepo pridržavati nego neka posluže kao orijentir.... pisano je na temelju četverožičanog bassa sa jazz oblikom pickupova, pošto smatram da je to nekako najčešća varijanta.... za ostale basseve (drugačiji pupovi, bridge ili broj žica) postupak je sličan....1. visina žicanamještanje visine žica najviše ovisi o stilu sviranja.... kod agresivnijeg sviranja potrebno je žice dignuti nešto više kako ne bi dolazilo do udaranja žica o pragove , dok kod 'mekšeg' sviranja moguće je žice spustiti niže te tako olakšati posao lijevoj ruci....također, deblji set žica biti će moguće niže spustiti zbog veće zategnutosti žica.... no ako želite žice niže spustiti predlažem da prvo poradite na tehnici, a tek onda eventualno mijenjat žice....krenimo od G-žice – visinu namještamo inbusom na bridgeu, tako da razmak između dna žice i zadnjeg praga bude 2.5-3.1 mm - svaki proizvođač navodi drugi podatak, ali, kao što sam rekao, to je individualno, te bi trebalo namjestiti tako da pri vašem normalnom načinu sviranja žice ne udaraju u pragove.... na početku spustiti bridge na neku nisku vrijednost (recimo 2mm) pa postepeno podizati dok se ne izgubi fretbuzz....ostale žice štimamo tako da visina na bridgeu otprilike slijedi radijus vrata.... kažem 'otprilike' jer bi, kako se ide prema debljim žicama, razmak od posljednje praga trebalo blago povećavati (za cca 0.1mm po žici)Posted Image2. intonacija (oktave)potrebno je provjeriti da li je ton na 12. polju točno za oktavu viši od onog kada žica slobodno titra, odnosno da li je isti kao i harmonik na 12. polju.... (koristiti štimer, a ne sluh, radi točnijih rezultata)harmonik na 12. polju dobivamo ako blago prislonimo prst na žicu na 12. polju (bez da žica dodiruje prag) te odsviramo notu....ako je ton na 12. polju viši od harmonika, potrebno je produžiti aktivni dio žice, kako bi se ta dva tona izjednačila.... to štimamo križnom kacavidom/šarafcigerom/odvijačem na stražnjoj strani bridge-a, tako da zavidavamo (okrećemo u desno) vijak.... analogno tome, ako je ton na 12. polju niži od harmonika, aktivni dio žice je potrebno skratiti.... vijak treba okretati ulijevo....kako biste si olakšali zavidavanje, bilo bi dobro da otpustite žicu, naštimate bridge, te ponovno zategnut žicu i provjeriti intonaciju.... trebalo se naoružati strpljenjem jer ako ne uspijete pogoditi isprve točan broj okreta, trebat će ponoviti postupak više puta....nakon što je sve naštimano, sedla bi vam trebala stajati jedno iza drugog (sedlo na G-žici najbliže vratu, a na E-žici najdalje od vrata); barem teoretski, jer npr. moj bass je primjer da je G-žica iza D-žice, a sve je naštimano kako treba.... Posted Image 3. visina pickupavisinu pickupa je potrebno namjestiti tako da žice ni pri najagresivnijem sviranju (slap, npr.) ne udaraju u pickupove, te da oba pickupa imaju jednaku glasnoću.... što su pickupovi bliže žicama ton postaje puniji (osim što je i glasniji), no treba paziti da ne postane premutan....ako lijevom rukom držimo pritisnutu žicu na zadnjem pragu, a desnom rukom pritišćemo žicu prema pickupu (pritišćući znad pickupa; nekom srednjom jačinom) i žica dodiruje pickup, bilo bi dobro da spustimo visinu pickupa....visinu pickupa mijenjamo pomoću inbusa na pickupu, te prvo namještamo neck pickup tako da između njega i donjeg dijela žice bude oko 3mm; moguće je taj razmak još i smanjiti, ali treba pripaziti da magnetsko polje pickupa ne počne (previše) utjecati na žice, pa one postanu nemoguće za štimanje....bridge pickup potrebno je namjestiti sa nešto manjim razmakom od žice, kako bi glasnoća oba pickupa bila jednaka....4. thuss rod (šipka)upozorenje: sve rađeno do sad (visina žica i pickupa, te intonacija) moguće je lako vratiti na staro stanje (ako što pođe po krivu) samo vrtnjom imbusa ili kacavide u suprotom smjeru, dok kod šipke to nije slučaj!! ako nešto radite krivo možete nepovratno uništiti svoj instrument, stoga bi štimanje šipke ili trebalo prepustiti znalcima ili raditi sa povećanim oprezom!! (ovime se oslobađam bilo kakve krivnje ako nešto zeznete)šipka je dobro naštimana kada je vrat blago konkavnog oblika.... o kolikoj se konkavnosti radi, svaki proizvođač navodi drugačije podatke, pa bi bilo najbolje da pogledate u manual od svog instrumenta ako ga imate; radi se o vrlo malim vrijednostima, vrat je gotovo ravan....za mjerenje konkavnosti se koriste različite metode.... ja osobno preferiram istodobno pritiskanje 1. i 24. praga te mjerenje udaljenosti između donjeg dijela žice i 9. praga (na pola puta između 1. i 24. praga); za bass sa manje pragova, možda je najbolje koristiti metodu pritiska na 1. i 12. pragu, te mjeriti udaljenost praga i žice imeđu 4. i 8. praga....ako vam je ta udaljenost manja od 0.5mm nema potrebe za štimanjem šipke....no, zakrivljenost vrata se može odrediti i svirajući.... ako žice zuje (udaraju u pragove) u prvoj poziciji (do 5. polja) znači da je vrat preravan.... ako žice zuje u poziciji oko 12. polja znači da je vrat previše konakavan.... ako žice zuje u obje te pozicije, nije problem u vratu već u prenisko naštimanoj visini žica – podignuti malo žice te probati ponovno.... ako žice uopće ne zuje, ne možemo ništa zaključiti jer je moguće da su žice postavljene previsoko, a da je zakrivljenost vrata i dalje 'nepravilna', ali ovako neprimjetna.... spustiti žice kako bi došlo do zujanja pa provjeriti o kojoj od ove tri gorenavedne situacije se radi....drugo upozorenje: ako ste se ipak odlučili na štimanje šipke (nakon što ste pročitali prvo upozorenje) - šipku je potrebno štimati u malim pomacima te pustiti neko vrijeme da drvo 'sjedne' na svoje mjesto, pa onda provjeriti da li je sve u redu.... pod 'mali pomak' smatra se od 1/8 okreta do najviše 1/2 okreta, dok se pod 'neko vrijeme' smatra od 10 do 30 minuta (što više to bolje, može i preko sat vremena); bilo bi dobro i da zapišete koliko ste puta (i za koliko okreta) okretali....ako je vrat previše konkavan, potrebno je inbus okrenuti udesno, kako bi se vrat izravnao; a ako je vrat preravan, inbus okrećemo u lijevo....eto, zasad toliko....komentari dobrodošli - ako ste primjetili da sam nešto krivo napisao, smatrate da treba nešto dodati, vi nešto drugačije radite, itd – recite pa ću probat napravit predloženo....pozdrav od vašeg moderatorića

#2 Jelenko

Jelenko
  • Members
  • 2692 posts

Vrijeme objave: 28 Rujan 2005 - 20:18

bravo za trud, nadam se da ce se nekome dati nadopuniti i provjeriti tocnost, meni se nije dalo :) ali bitno da si se potrudio nesebisno napraviti nesh za sve. bravo.

#3 Hilikus

Hilikus
  • Members
  • 1126 posts

Vrijeme objave: 29 Rujan 2005 - 12:00

sta se tice stimanja sipke ... little goes a long way ! najvaznije pravilo ! uvik je dobro , ako je vratu potrebno zatezanje, malo otpustit sipku i onda zategnit da bi se uvjerilo da nije slucajno zategnuta do kraja ... i ako naiđete na otpor prestanite ASAP i potrazite obliznju ljekarnu vrat bi treba imat relief u sredini vrata , i bit ravan od 9 polja do kraja redosljed kojim se obavlja setup : 1.stavit zice , nastimat bass 2. pogledat vrat (da li je zakrivljen u ikoju stranu) 3.ako je , napravit potrebna namjestanja 4.namistit nut i bridge(visine zica i sl.) 5.provjerit vrat da li su potrebne ikakve prilagodbe 6.namistit visinu pupova and grooove :)

#4 Guest_IRA_*

Guest_IRA_*
  • Guests

Vrijeme objave: 01 Listopad 2005 - 12:08

....vrat bi treba imat relief u sredini vrata , i bit ravan od 9 polja do kraja  ...

Tako nešto mi se čini neizvedivo - relief može jedino biti od točke do točke uporišta, tj. cijelom dužinom vrata - sve do praga gdje se vrat sustreće s tijelom. To nije 9. prag, valjda...

#5 Klejton

Klejton
  • Members
  • 1130 posts

Vrijeme objave: 01 Listopad 2005 - 12:27

Tako nešto mi se čini neizvedivo - relief može jedino biti od točke do točke uporišta, tj. cijelom dužinom vrata - sve do praga gdje se vrat sustreće s tijelom. To nije 9. prag, valjda...

jok... vrat na mom basu ima relief negdje na 9-om a onda je do kraja ravan (skolski ;D), al me zeza fret buzz kad stisnem (samo) E zicu na osmom pragu. bit ce da je malo istrosen na tom mjestu...

#6 Hilikus

Hilikus
  • Members
  • 1126 posts

Vrijeme objave: 01 Listopad 2005 - 14:24

Tako nešto mi se čini neizvedivo - relief može jedino biti od točke do točke uporišta, tj. cijelom dužinom vrata - sve do praga gdje se vrat sustreće s tijelom. To nije 9. prag, valjda...

evo i slika da docara :)

Attached Thumbnails

  • ss.jpg


#7 Guest_IRA_*

Guest_IRA_*
  • Guests

Vrijeme objave: 01 Listopad 2005 - 15:20

evo i slika da docara  :)

He, nesporazum dakle!! Prema kontekstu slika, može se reći: flat from 0-9 and from 9 - 22...?? Sve OK., samo što u praksi stvarno nigdje nisam vidio da to baš tako izgleda. :)

#8 Master of Puppets

Master of Puppets
  • Members
  • 131 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 21:06

Thule svaka cast na ulozenom trudu! vidio si koliko sam se ja mucio (tebe i sebe) dok nisam saznao sve to sta si ti stavio u jedan post.

#9 ROGI_bannan

ROGI_bannan

    banned

  • Banned
  • 1779 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 21:17

hehe ima drugi nacin setupa kak ja zovem Myung setup jer sam ga prvi putvidio na RBX6JMu . vrat je zakošen cijeli, znaci totalno je ravan ko staklo ali je cijeli u odnosu na tijelo prema tlu. tak da ustvari je visina zica na 24. 12. i 1. fretu skoro ista. to znaci dosta nisko, nut je u ravnni s bridgeom u odnosuna vrat. kuzite?

#10 Furnaletto

Furnaletto
  • Members
  • 3421 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 22:01

ne.... :)kuzim sve do onga "nut je...."i kako mislis.. vrat je zakošen cijeli, znaci totalno je ravan... ili je zakošen ili je ravan.. :) ili si mislio zategnute šipke = ravan :)

#11 Guest_IRA_*

Guest_IRA_*
  • Guests

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 22:07

To je vrat ko na LesPaul-u pod kutem u odnosu na tijelo, jel` da?

#12 ROGI_bannan

ROGI_bannan

    banned

  • Banned
  • 1779 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 22:13

bravo IRA ! skuzio je.da zakosen je u odnosu na tijelo. ali sam fingerboard je ravan.kužis sad furn?

#13 Furnaletto

Furnaletto
  • Members
  • 3421 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 22:13

svaki vrat se radi pod kutem samo je pitanje koliki je taj kut.... :)radi se o vrlo malim kutevima...;kut ti određuje u velikoj mjeri mekocu ili tvrdocu vrata.... i kut pod kojim zica sa bridgea dolazi na vrat... neznam kakako je to slozeno na lespolu.. ali znam da je Delačev kensmith jaaako mekano slozen:) čak je mekši do mog arijesa:)dakle...:)

#14 ROGI_bannan

ROGI_bannan

    banned

  • Banned
  • 1779 posts

Vrijeme objave: 02 Listopad 2005 - 22:43

naravno da se radi o jako malom kutu. skuzio si vidim... :)

#15 kokan

kokan
  • Members
  • 237 posts

Vrijeme objave: 16 Listopad 2005 - 18:18

Super post Thule!!! 8)

#16 Jason

Jason
  • Members
  • 200 posts

Vrijeme objave: 14 Studeni 2005 - 02:01

slazem se, odlican post. naci prave podatke o setupu je mukotrpan proces, i ovako sazeto ce koristiti svima novima u tom polju. btw, oko provjere reliefa cuo sam da neki rade i sa 3-im i 16-im pragom (visina na 9-om) sta je mozda korisno za ove s manje pragova

#17 Žiga

Žiga
  • Members
  • 38 posts

Vrijeme objave: 26 Siječanj 2006 - 16:38

Vidim da si se namucio i puno ti hvala radi toga!!!

#18 ROGI_bannan

ROGI_bannan

    banned

  • Banned
  • 1779 posts

Vrijeme objave: 12 Lipanj 2006 - 14:28

eto ja sam sad malo neki dan ariesa frkao. heheslozio sam vrat da bude skoro potpuno ravan, malo sam podiguno zicetako da je sad RBXJM setup gore tako reci. zice su na 24fretu mrvicu mrvicujedva malo vislje nego na prvom fretu...jako nicezice su sad jace zategnutije (cvrsce su) ne masu vise uokoloistina cini mi se da sam malo izgubio sustaina ali attack se definitnvo malo izostrio.bass mrvicu brze govori i agresivnije malo zvuci.... taman za prog metal bendu kojem sviram....grrrrrrrrrrrrrrrrr

#19 Bbop

Bbop
  • Members
  • 20 posts

Vrijeme objave: 04 Rujan 2006 - 11:43

da ne otvaram novi topik bezveze, jedno pitanjce;može li se na 4 žičani bas umjesto EADG puknuti HEAD žice? pretpostavljam da to nije zdravo za vrat, ali i ovisi o samom bassu. konkretno, imam P skvajer. pet žica mi je višak, a i nisam si trenutno u stanju priuštiti novi bas. hvala na savjetima.

#20 27B/6

27B/6
  • Members
  • 77 posts

Vrijeme objave: 04 Rujan 2006 - 11:47

Skvajera nije šteta. Može se. A ionako se, pretpostavljam, štimaš u H, pa žice neće biti prenategnute.




Category 1
Important Section
O nama
Glazbeni Forum je najveća zajednica glazbenika i ljubitelja glazbe na hrvatskom internetu još od 2003. godine.
Brojimo preko 25 000 registriranih članova.
Pratite nas
facebook Twitter Youtube Feed
Copyright © 2003 - 2016 Glazbeni Forum. Sva prava pridržana.